Gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS, ProRail: Project Spoorzone Zwolle (Lysias)

Project:
Herinrichten en upgraden station en stationsgebied in Zwolle met onder andere verplaatsen van de gehele busterminal met een nieuwe ontsluiting, vernieuwen en uitbreiden van deels ondergrondse fietsstallingen, realiseren van nieuwe voetgangerstunnel, nieuwe openbare ruimte en verkeersroutes.

Opgave:
versnelling aanbrengen in het planproces, financiële bijdragen zeker stellen en besluitvorming realiseren

Achtergrond:
De Zwolsche regio groeit onder andere door de Hanzelijn verder als belangrijk scharnierpunt tussen de Randstad en het noorden. De stad en de regio grijpen deze ontwikkelingen aan om te komen tot een integrale gebiedsontwikkeling in de spoorzone. De gemeente heeft het project Spoorzone opgezet om, in samenwerking met de NS, ProRail en de provincie Overijssel, de knooppuntfunctie te versterken zodat meer reizigers kunnen worden bediend en het gebied rondom het spoor aan te pakken zodat nieuwe stedelijke en regionale functies in dit gebied hun plek kunnen krijgen.

De samenwerking stokte. Partijen kwamen niet tot overeenstemming over plan, samenwerking en investeringen. Tijdsdruk was aan de orde: toezeggingen omtrent financiële bijdragen waren aan tijdslimieten gebonden, bouwproces van het emplacement (Hanzelijn en voetgangerstunnel) was al gaande, aansluitende plannen van de stationsomgeving waren nog niet gereed.

Bijdrage Rob
Rob heeft versnelling in het proces aangebracht door met de partijen een stap terug te zetten, opnieuw naar de opgave, de context, de kansen en belemmeringen te kijken, de uitgangspunten te herzien en vervolgens perspectief te bieden voor haalbare en maakbare oplossingen. Zijn inbreng: door zowel individuele als gezamenlijke gesprekken de belangen scherp te krijgen en de gezamenlijke ambitie naar voren te halen. Vervolgens in een proces van samenwerking met alle betrokkenen de inhoud in te duiken en gezamenlijk analyses te maken en conclusies te trekken. Daarbij is de projectorganisatie anders ingericht waarbij samenwerking in plaats van afstemming centraal is gesteld. Het bestuurlijke niveau is versterkt en verbreedt en daardoor intensiever aangehaakt.

Resultaat:
Met deze partijen en in een proces met de stad zijn in korte tijd de plannen opgesteld en investeringsbesluiten voorbereid voor de aanpassing en uitbreiding van het station en de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone. Complicerende factor was de noodzakelijke aanpassing van het lopende bouwproces van de reizigerstunnel. Dat is in goed overleg met ProRail in januari 2013 tot stand gebracht. In september 2013 zijn door provincie Overijssel en gemeente Zwolle investeringsbesluiten genomen van ruim 110 miljoen.

Vervolgens is het plan van aanpak voor de vervolgstappen opgesteld en voorstellen gemaakt voor nieuwe programmaorganisatie, waarbij de gemeente nu in de lead is voor de realisatie van de projecten.

Stand van zaken: de gefaseerde aanbesteding is nu in voorbereiding.

Gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS, ProRail: Project Spoorzone Zwolle (Lysias)

Meer informatie
Gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS, ProRail: Project Spoorzone Zwolle (Lysias) image