Wat kan ik voor U betekenen

bereiken van resultaat

Werken aan complexe vraagstukken op het terrein van ruimtelijke ordening, mobiliteit en infrastructuur is mijn specialiteit. Als adviseur of projectmanager begeleid ik overheidsbesturen, marktpartijen en projectorganisaties in de fase van visievorming, planvorming, contractering en realisatievoorbereiding. Samenwerking en hernieuwde visievorming in deze veranderende tijden zijn actueel evenals het herijken van gebiedsontwikkelingen: woningbouwlocaties, centrumplannen, binnenstedelijke locaties, bedrijfsterreinen, stationsgebieden.

Het aanpakken van de vraag wat er nodig is om samen te kunnen werken in tijden van onzekerheid, daagt mij uit. Opgave is het tot stand brengen van nieuwe coalities of hernieuwen van samenwerkingsafspraken tussen partijen door onzekerheden hanteerbaar te maken en te zoeken naar gemeenschappelijkheid in belangen en effectieve vormen van samenwerking.

Altijd gericht op het bereiken van concrete resultaten in besluiten en realiseerbare plannen.

Visie en planvorming

  • Omgevingswet

    De nieuwe omgevingswet (gepland in werking in 2018) poogt bestaande regelingen, verordeningen en wetgeving op het ruimtelijke gebied samen te brengen waardoor alles wat te maken heeft met de fysieke woon- en leefomgeving eenvoudiger en overzichtelijker wordt.

    Gemeenten krijgen meer ruimte voor maatwerk en flexibiliteit en worden gestimuleerd een meer integrale aanpak te kiezen. Het bestaande structuurplan uit de Wro 2008 wordt vervangen door een Omgevingsvisie en ‐plan. Gemeenten zijn verplicht een Omgevingsvisie en -plan op te stellen.

  • Omgevingsvisie

    Het hebben van een nieuwe Omgevingsvisie heeft een paar belangrijke voordelen:

    • Met de samenleving in gesprek gaan over ambitie en identiteit na een periode van crisis.
    • Biedt de mogelijkheid om concreet invulling te geven aan veranderende rol van overheid en samenleving.
    • Flexibelere opstelling naar vragen vanuit de samenleving zonder kaders uit oog te verliezen.
    • Het hebben van een integraal beleidskader waardoor belangrijke besluiten over de fysieke woon- en leefomgeving beter kunnen worden afgewogen.
    • Door ook het sociaal domein te betrekken beslaat het nieuwe beleidskader het gehele gemeentelijke beleid.
  • Integraal beleidskader

    Door eerst voor het ruimtelijke, economische en sociale domein afzonderlijk scherp te analyseren wat sterkten, zwakten, kansen, knelpunten en relevante trends en ontwikkelingen zijn.

    En vervolgens hierover in gesprek te gaan met sleutelfiguren en organisaties uit dat desbetreffende domein. De volgende stap is om de resultaten daarvan met elkaar in samenhang te brengen tot enkele verschillende ontwikkelingsrichtingen. En dan het gezamenlijke gesprek organiseren over te maken keuzes.

  • Samenhang

    Samenhang tussen het ruimtelijke/economische domein met het sociale domein komt vooral naar voren in aspecten als de woningmarkt, de arbeidsmarkt, voorzieningen voor zorg, welzijn, cultuur en sport op gemeentelijk niveau en in de kleinere kernen

    Daarbij is met name relevant de wijze waarop de overheid daar mee omgaat en keuzes maakt. Hierbij speelt een belangrijke rol het antwoord op de vraag wat voor samenleving je wilt zijn, wat daarin de rol van de overheid en de burgers zelf is, en wat er nodig is om die rollen te versterken en te faciliteren. Belangrijk is om aan te sluiten bij de energie en kracht die in de samenleving zit en dat als startpunt te nemen voor het uitzetten van de koers.

  • Gemeenschappelijke visie

    Samenwerking tussen gemeenten en al dan niet resulterend in een fusie is actueel. Veel vraagstukken op ruimtelijke, economisch en sociaal terrein vragen een aanpak op grotere schaal. Soms zijn oude beelden en sentimenten een blokkade. De oplossing is om met elkaar in gesprek te gaan: groepen uit de samenleving, ambtelijke organisaties en bestuur. Op basis daarvan elkaar beter leren kennen, beelden over en weer bij te stellen en inzicht te krijgen in meerwaarde van samen gaan. Eerst afzonderlijk en op thema’s en dan meer integraal. Dat moet leiden tot inzicht in wat er gemeenschappelijk is, wat de samenlevingen van de gemeenten bindt, waar politieke en bestuurlijke opgaven liggen en ook wat het voor de inrichting van de nieuwe organisatie betekent.

  • Samenwerking

    Samenwerking is geen doel op zich maar middel om opgaven beter aan te pakken. Opgaven zijn verschillend en de meerwaarde van samenwerking is ondermeer afhankelijk van eigen kracht en competenties.

    Daarmee zijn ook de partners waarmee samenwerking zinvol verschillend. Samenwerking op terrein van woningmarkt vraagt een regionale benadering. Voor arbeidsmarkt, economie en innovatie kan zelfs een meer bovenregionale samenwerking aan de orde zijn. Sterke groei van toerisme vanuit het buitenland vraagt al om een aanpak op meer nationale schaal.

  • Rol van de overheid

    De rol van de overheid veranderd. Participatie van de samenleving op velerlei terreinen intensiveert. Overheid zoekt meer de rol van begeleiden en faciliteren.

    Daarvoor is het slim om de energie in de samenleving op te zoeken en daarop met beleid en actie aan te sluiten. Het stimuleren van externe gerichtheid van ambtelijke organisaties en bestuur is dan van groot belang door actief het gesprek op te zoeken en daar zichtbaar opvolging aan te geven.

  • Wat betekent de nieuwe Omgevingswet voor ons?
  • Wat heb ik aan een nieuwe Omgevingsvisie voor onze gemeente?
  • Hoe realiseer ik een nieuw integraal beleidskader?
  • Hoe verbind ik het ruimtelijke en economische domein met het sociale domein?
  • Mijn gemeente gaat fuseren: hoe breng ik een gemeenschappelijke visie voor de nieuwe gemeente tot stand?
  • Wanneer heeft samenwerking meerwaarde en wanneer niet?
  • Hoe geef ik inhoud aan de veranderende rol van de overheid?

Gebiedsontwikkelingen

  • Werken aan vertrouwen

    We brengen partijen bijeen door te werken aan vertrouwen. Vertrouwen ontstaat als partijen open en transparant zijn over hun belangen en hun betrokkenheid bij de opgave.

    In het proces zorg ik er voor dat ieders belang op tafel komt, serieus wordt genomen, herkenbaar in het proces terug komt en met respect wordt behandeld. Dat lukt door persoonlijke betrokkenheid, het nemen van verantwoordelijkheid in het proces en daarop aanspreekbaar te zijn. Ik ben daardoor in staat het vertrouwen van partijen te winnen.

  • Gemeenschappelijke ambitie

    Als er vertrouwen is tussen partijen dan is het gesprek over de gemeenschappelijke ambitie in het project beter te voeren: dat is een tweede belangrijke voorwaarde voor een betekenisvolle samenwerking: er moet voldoende gemeenschappelijk belang zijn.Daarbij is het cruciaal dat iedere partij zijn eigen kracht en kwaliteit herkent in de aanpak van de opgave.

  • Doorpakken

    Doorpakken als het nodig is: ook dat is een belangrijke eigenschap om stappen te kunnen zetten, zeker als er veel stakeholders betrokken zijn.

    Door kennis van inhoud is Rob in staat de discussie verder te helpen door hoofd- en bijzaken te onderscheiden en, indien dat effectief is, zelf ook iets van de inhoud te vinden. Dat kan helpen om processen slimmer en effectiever te maken. En daardoor sneller en beter koers te kunnen houden.

  • Noodzakelijke stappen

    Pas over organisatie nadenken als de opgave duidelijk is, de gezamenlijke strategie is bepaald, de aanpak op hoofdlijnen helder is en ook wat de rol en verantwoordelijkheid van partijen in het proces zou moeten zijn.

    In veel processen wordt de organisatievraag te vroeg gesteld omdat er behoefte is aan structuur en proces. Ik help het proces door de noodzakelijke stappen in de goede volgorde te zetten. Bij de inrichting van de organisatie is het de kunst om iedere partij op zijn kracht of kerncompetenties in te zetten in een goed evenwichtig met het belang van die partij in de opgave.

  • Sneller tot een beter resultaat komen

    Betekent kunnen schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau. Visies en concepten verbinden met de realiteit van implementeren en realiseren: voor een juiste balans tussen ambitie en realisme. Dat is resultaatgericht werken.

    Betekent ook verbinden van politiek bestuurlijk en ambtelijk niveau. Met bestuurlijke sensitiviteit aansturen en begeleiden van planprocessen. Daarmee werken aan politiek draagvlak om tot breed gedragen besluiten te komen. Een meerderheid van de helft plus 1 is, zeker voor ambitieuze projecten, niet goed genoeg.

  • Meerdere opdrachtgevers

    Ik ben gewend om te werken aan opgaven met meerdere opdrachtgevers. Dat gaat een stap verder dan omgaan met stakeholders. Meerdere beslissers aan tafel vraagt om een gesprekspartner/regisseur die op momenten naast en boven de partijen kan staan.

  • Hoe breng ik partijen bij elkaar en kom ik tot herstel van vertrouwen?
  • Hoe maak ik iets gezamenlijks van zoveel verschillende belangen?
  • Wat kan ik doen om het proces te versnellen?
  • Welke stappen eerst?
  • Hoe breng ik meer resultaatgerichtheid in het proces?
  • Er zijn meerdere partijen in de lead. Hoe doe ik dat?
Wat anderen zeggen over Rob:
  • Rob’s betrokkenheid en enthousiasme zorgt voor beweging in de organisatie

  • Rob is open in de communicatie en resultaat gericht

  • Rob is in deze fase van grote betekenis geweest om partijen mee te krijgen