ESGL: onderzoek naar maatregelen in Leeuwarden
Project: Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden
In het kader van verbetering van het openbaar vervoer in het noorden van het land, realiseren de provincies Friesland en Groningen een extra sneltrein tussen beide provinciehoofdsteden.
Opgave:
Om deze extra sneltrein te kunnen laten rijden zijn er langs het gehele traject op diverse plaatsen maatregelen nodig. Dat varieert van extra opstelruimte op stations, ongelijkvloerse kruisingen tot dubbel spoor op enkele trajecten. Voor het station in Leeuwarden betekent het extra lange perrons voor het ontvangen van langere treinen.
In opdracht van de drie partijen is een onderzoek uitgevoerd naar de maatregelen die in Leeuwarden worden getroffen om de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden te kunnen laten rijden. Een van de voorgestelde maatregelen betrof het doorbreken van de monumentale stationskap van het station in Leeuwarden. Deze studie heeft opgeleverd dat er aanvullende onderzoeken moesten worden uitgevoerd om tot een zorgvuldige en complete afweging te kunnen komen. Ook zijn deze onderzoeken uitgevoerd. Het resultaat is dat de partijen een hernieuwde afweging kunnen maken waarbij het mogelijk is de stationskap te behouden. Ook is er een oplossing gevonden om het lopende proces van OTB naar TB doorgang te kunnen laten vinden.
Bijdrage Rob:
Rob heeft als projectleider samen met het projectteam de aanpak van de analyse bedacht, uitgewerkt en leiding aan het proces gegeven.